Seriöst kaffefokus på Gröna Lund

Seriöst kaffefokus på Gröna Lund

I år firar Classic Café, Gröna Lunds lugna oas, tio år sedan starten 2009. Ett medvetet fokus på etiskt kvalitetskaffe och hembakt kaffebröd har fått omsättningen att skjuta i höjden.

 ”Idag är folk mycket mer medvetna om smak och de intresserar sig för var kaffet kommer ifrån.”

Den som kliver innanför dörrarna till Classic Café möts av doften av nymalt kaffe och gräddade kanelbullar. Inredningen ger ett anrikt intryck med dess 30-talsinspirerade detaljer i guld, chokladbrunt och turkos. Både Gröna Lund och Arvid Nordquist – som driver Classic Café – har en historia som sträcker sig ett sekel bakåt i tiden. Men i en snabbt föränderlig värld går det går inte att leva på gamla meriter.

– Idag är folk mycket mer medvetna om smak och de intresserar sig för var kaffet kommer ifrån, säger Niclas Andersson, exekutiv restaurangchef på Gröna Lund. Därför använder vi bara Arvid Nordquists Señoras och Sincero Espresso, som båda bland annat är KRAV- och Fairtrade-certifierade samt klimatkompenserade.

Señoras är en ny produkt i Arvid Nordquists sortiment. Bönorna är 100 procent arabica och plockas av kvinnokollektiv i bland annat Sydamerika och Afrika. Samarbetet med kollektiven innebär att kvinnorna får möjlighet att utveckla sin verksamhet och kan växa, eftersom de vet att försäljningen av bönorna är säkrad.

– Vi har sett att efterfrågan på mer etiskt korrekt kaffe är stor, säger Niclas Andersson. Kunderna vill ha ett mervärde. Hållbara certifieringar är något vi jobbar mycket med, vilket är viktigt både för kvaliteten på produkterna och för de som arbetar med odling, skörd och så vidare. Med Señoras ville vi göra ännu mer. Därför kommer alla bönor från kvinnokooperativ som vi anser har en bra värdegrund och vettiga villkor.

Señoras är en del av World Coffee Project, ett projekt som syftar till att varje produkt ska vara kopplad till ett eget projekt som främjar djur, människor och natur. Genom långsiktiga avtal skapas en större trygghet hos producenterna.

Men det är inte bara Classic Café som serverar Arvid Nordquists kaffe på Gröna Lund. Allt kaffe på Gröna Lund är genomgående från Arvid Nordquist, och detsamma gäller för Parks and Resorts övriga nöjesparker – Kolmården, Skara Sommarland och Furuvik.

– Vi på Arvid Nordquist är oerhört stolta över att Parks and Resorts, som ställer så höga krav på kaffet de serverar, har valt att arbeta med just oss, säger Ina Bråsäter, Nordisk Brand Manager på Arvid Nordquist. Som leverantör ser vi ett stort värde i att samarbeta med aktörer som har fokus på kvalitet och lägger vikt vid den etiska aspekten av produktionen.

Classic Cafés seriösa fokus på kaffe, tillsammans med ett uppsving för hembakt på cafét, har gjort att omsättningen ökat med flera hundra procent sedan starten för tio år sedan.

– Det har hänt en hel del de här tio åren. Mycket är tack vare att vi började med riktigt bra kaffe. Om man jobbar med hållbarhetsfrågorna och är seriös, utbildar personalen och väljer bra produkter, då kommer resten också. Kunderna märker sådant, säger Niclas Andersson.

På Classic Café serveras också lasagne- och pannkaksbuffé, vilket gör fiket till ett populärt vattenhål för både stora och små.

– Föräldrarna kan fika eller äta en räksallad med ett glas vin, medan barnen är glada över bufféerna. På så vis får alla det de vill ha och det blir harmoni i familjen, skrattar Niclas Andersson. Det gör att det oftast är väldigt bra stämning här.

Precis intill Classic Cafés uteservering ligger Gröna Lunds dansbana där det brukar spelas barnteater. Just nu visas Pettsson och Findus, och både innan och efter föreställningarna ringlar sig kön till Classic lång. Oftast beskrivs dock cafét som ”Grönans lugna oas”, dit stammisar från Djurgårdsstaden ofta svänger förbi och tar en fika.

– Många har sina stående beställningar som man känner igen. Så vi lär ju känna människorna vilket är kul, säger Jack Sjölund, caféchef på Classic Café.

Ett uppskattat tillskott till Classic-familjen är souschef Erland Moberg, vars intresse för bakning gett en rejäl höjning på fikabröds-fronten. Kanske mest populär är den nya ”Gofika-menyn” – en påse med hembakta chokladbollar, kolasnittar, sockerkakor, praliner med mera, som säljs tillsammans med Señoras-kaffet.

– Att vi fått mer och mer hembakt lyfter ju kaffebiten och helhetskänslan också. De hör ju ihop på något vis. Vi maler även bryggkaffet direkt i butik inför varje bryggning, så att aromen inte ska tappa sitt djup. Doftkombinationen är ju ett plus också! Inget slår nymalt kaffe och hembakta bullar, säger Jack Sjölund.

Även om en del saker har förändrats under åren, så är mycket också sig likt på cafét.

– Det kan vara skönt att någonting består också. Inredningen har till exempel varit i princip oförändrad genom åren. Folk vill ha en blandning av nytt och gammalt. Jag tror vi har börjat presentera det tryggt välbekanta på Gröna Lund, säger Niclas Andersson.