Artikel Senoras

World Coffee Project är Arvid Nordquists senaste bidrag till en godare och mer hållbar vardag för världens kaffeodlare. Señoras är producerat på plantager som drivs av kvinnor, medan Kahawa Tembo är med och räddar Afrikas hotade elefanter. – Vi ser en allt högre efterfrågan på den här typen av nischade projekt, där även våra kunder kan bidra till bättre förhållanden för kaffebönder, säger Wilhelm Nordquist, ny inköpsdirektör för råkaffe och representant för fjärde generationen Arvid Nordquist.

World Coffee Project är ett nytt projekt signerat ett av Sveriges äldsta kaffeföretag, Arvid Nordquist. Med initiativet vill det anrika familjeföretaget som grundades 1884 stödja utvalda projekt i kaffevärlden för att skapa en hållbarare värld. Först ut i World Coffee Project är Señoras, en helt ny linje mörkrostat, kraftfullt kvalitetskaffe producerat på odlingar i framför allt Centralamerika och Afrika som ägs och drivs av kvinnokollektiv. I kampen för att rädda Afrikas elefanter har Arvid Nordquist också flyttat Kahawa Tembo till World Coffee Project. Kaffet är baserat framför allt på bönor från Afrika och har en bärig och syrlig karaktär. Kaffet har funnits sedan 2015 under linjen Coffee Lounge, men sätts nu i ett helt nytt sammanhang bortom traditionella hållbarhetscertifieringar. 

Señoras för mer jämställdhet

Kahawa Tembo och Señoras är två produkter i samma serie, båda gjorda på 100 procent Arabicabönor, men som smakmässigt har olika karaktär eftersom bönorna odlas i olika regioner runt om i världen. Redan 1988 började Arvid Nordquist att tänka på miljöfrågor, och sedan dess har man fortsatt sitt medvetna arbete: 1996 lanserades ekologiskt kaffe, 2014 gjordes 100 procent hållbart certifierat kaffe, 2017 ställdes rosteriet om till fossilfritt – och 2018 föddes World Coffee Project. Med det nya projektet hoppas Arvid Nordquist kunna vara med och påverka ännu mer på plats i ursprungsländerna. – Att ta fram framför allt Señoras kom ur det växande behovet att få ut fler kvinnor i arbetslivet och bidra till mer jämställdhet i de kaffeproducerande länderna. Vi har köpt in bönor från kvinnokooperativ tidigare, men vi har aldrig förut haft en sådan utpräglad produkt som Señoras. Men det finns mycket mer att göra. Det är, kort sagt, ett nödvändigt projekt, säger Wilhelm Nordquist, kaffeinköpare och ny inköpsdirektör för råkaffe hos Arvid Nordquist. Hur arbetar ni med kaffeodlare generellt? – Vi utgår hela tiden från kvaliteten. Kan de leverera upp till vår kvalitetsnivå är vi öppna för att betala mer. Vi strävar också efter en lojal och transparent dialog, där säljarna kan känna sig trygga i ett långsiktigt samarbete. Alla kooperativ ser olika ut, och just med Señoras ligger fokus som sagt framför allt kring jämställdhet och att få ut kvinnor i arbetslivet.

Ny grafisk profil

World Coffee Project sticker inte enbart ut genom sin ambition att stödja särskilt utvalda projekt runt världen. Paketeringen av kaffesorterna som finns i portföljen har också fått ett annorlunda, mer modernt grafiskt utseende än Arvid Nordquists övriga smaker. – Det känns fantastiskt att få vara med och utveckla en ny produktserie som World Coffee Project, där varje produkt är dedikerad varsitt projekt runt om i världen. I foodservice-branschen har man länge pratat om att flytta upp varorna från sin plats under diskbänken och upp på hyllan. Det gör vi genom att bygga en stark story kring varje produkt och genom att vi tillsammans med våra kunder bidrar till en bättre värld. På så sätt får ett gott kaffe en ännu bättre eftersmak, säger Ina Bråsäter, Nordic Brand Manager hos Arvid Nordquist.

Fjärde generationen Nordquist

Med den nyskapande designen och fler intressanta projekt på ingång hoppas Arvid
Nordquist också locka till sig en yngre generation kaffeälskare. En av dessa är definitivt Wilhelm Nordquist, som är fjärde generationen Nordquist, rakt nedstigande från grundaren. – Nu vill vi bygga vidare World Coffee Project med fler projekt där vi gör skillnad, samtidigt som vi behåller de karakteristiska och spännande smakerna. Vi ser en allt högre efterfrågan på den här typen av nischade projekt, där även våra kunder kan hitta ett starkare mervärde kring produkterna. Det gör eftersmaken extra god, avslutar Wilhelm Nordquist.