Fairtrade-märkt vin från Sydafrika – schyst mot alla

Som en av världens största vin- och spritproducenter tar sydafrikanska KWV sitt sociala ansvar på stort allvar. Det har de gjort ända sedan starten för över 100 år sedan. Här berättar vi mer om deras arbete med Fairtrade och vad det innebär för Sydafrika som vinland.

Det vi väljer att äta och dricka utgör ungefär en tredjedel av vår totala klimatpåverkan. Till miljöfrågan adderar i första hand yngre generationer även sociala frågor. Alltså hur valet av mat och dryck också kan göra positiv skillnad i människors liv. Moderna företag förväntas arbeta aktivt med social hållbarhet, och det finns många goda exempel att inspireras av.

Ett vinland med utmaningar

Historiskt sett har Sydafrika varit ett utsatt land när det kommer till drägliga villkor för dem som arbetar inom landets viktigaste exportjordbruk, nämligen vinproduktion. Löner långt under lagstadgad miniminivå, smutsigt dricksvatten och slumliknande bostäder är exempel på missförhållanden som har gett eko runt om i världen och inte minst i Sverige.

- Det är väldigt ledsamt och frustrerande med denna typ av publicitet, då vi anser att det tillhör undantagen i en betydligt mer ansvarsfull sydafrikansk vinindustri, säger Zaida Samuels, HR-chef och hållbarhetsansvarig hos vinproducenten KWV.

Socialt engagerade i över 100 år

KWV har sitt säte i staden Paarl i vindistriktet Western Cape. Det är det enda stora vinföretaget i Sydafrika som i huvudsak ägs av representanter för den svarta befolkningen.

Allt började på adressen 57 on Main 1918, samma år som Nelson Mandela föddes. Syftet vid grundandet av kooperativet var att hantera den djupa kris som vinnäringen befann sig i då. Tillsammans kunde vinodlarna inom kooperativet stabilisera, stödja och skapa struktur i en relativt ung vinindustri.

KWV
KWV är en förkortning för (häng med nu!) Koöperatieve Wijnbouwers Vereniging van Zuid-Afrika Bpkt. Eller på ren svenska – Kooperativa sydafrikanska vinmakarföreningen.

I dag är KWV en av världens största vin- och spritproducenter, och satsar mer än någonsin på att värna om närmiljön genom att investera i olika sociala projekt.

- Målet med vårt sociala hållbarhetsarbete är att bistå invånarna från det att de är barn och hjälpa dem till en lyckosam karriär i livet. Vi ger stöd åt företagande och arbetar hårt varje dag för att främja den socioekonomiska utvecklingen, säger Zaida Samuels.

Viner certifierade av Fairtrade

KWV köper in sina druvor från kontrakterade odlare i hela Kapprovinsen. De olika druvor som används för att producera vinerna 57 on Main och Café Culture kommer från vingården Rooidraai som är certifierad av Fairtrade.

LÄS MER: Viktiga certifieringar att ha koll på när det gäller fisk och skaldjur

Målet med Fairtrade är att ge de anställda bättre ekonomiska förutsättningar, förhindra diskrimering och att motverka barnarbete. Certifieringen ställer också krav på en hållbar produktion där miljön står i fokus, exempelvis när det gäller kemiska bekämpningsmedel.

- Fairtrade-symbolen på flaskan talar om att de som arbetar på vinodlingen får skäligt betalt. Den försäkrar också en bra boendestandard med friskt dricksvatten och fräscha toaletter, både för arbetarna och deras familjer, säger Zaida Samuels.

Förtjänsten finansierar en förskola

När Roodraai säljer sina vindruvor till KVW betalas en premie ut till ett konto som de anställda förfogar över. Det har gjort det möjligt att tillsammans med ett flertal andra vingårdar finansiera Masekane Dagsorg, ett daghem och skola för vingårdsarbetarnas barn.

Förskola
I Sydafrika drivs förskolor i privat regi, utan stöd från regeringen. Många familjer har inte råd att betala de höga avgifterna, vilket gör Fairtrade-stödet ännu viktigare.

Tidigare drev barnen runt bland vinrankorna medan föräldrarna jobbade, ofta utan att få i sig tillräckligt med mat. Nu får de i stället läsa sig att läsa, räkna, måla, dansa och så klart blir det en hel del lek också.

LÄS MER: Här är en av dem som bestämmer smaken på vin från Sydafrika

KWV driver flera projekt som fokuserar på barn och ungas utbildning och utveckling, bland annat The Pebbles Project som syftar till att berika livet för utsatta barn i Western Cape-regionen. Projektet fokuserar på utbildning, hälsa, nutrition, samhörighet och skydd.

3 Fairtrade-märkta viner från KWV

Scattered Earth GSM
nr 2131, 89 kr

Ett vin med doft av mullbär, mogna plommon och örter, men också subtila nyanser av lakrits och svartpeppar. Smaken är generöst fruktig och elegant med balanserade tanniner. Servera till grillat eller stekt nötkött, kryddiga korvar eller smakrika kycklingrätter.

Druvor: Shiraz, grenache noir och mourvèdre

Café Culture
nr 2369, 89 kr

När druvan pinotage, som är en korsning av pinot noir och cinsault, får lagras på skickligt hårdrostade ekfat lockar det fram rostade toner med starka inslag av kaffe, choklad och kola. Smaken är fyllig, fruktig med tydliga toner av mörka körsbär och viss kryddighet. Matcha till nötkött, grillat eller asiatisk, kryddstark mat.

Druva: Pinotage

57 on Main Red 
nr 79852, 79 kr (beställningssortimentet)

Ett vin signerat den kvinnliga vinmakaren Izele wan Blerk – ett strukturerat kraftpaket fullt av körsbär och svarta vinbär med toner av mörk choklad, vanilj och torkade kryddor. I Sydafrika är braai en stor del av kulturen, som innebär att de flesta råvaror läggs på grillen. Givetvis är detta därför det självklara vinet till grillat, men också andra rätter av nöt, lamm och vilt.

Druvor: Cabernet sauvignon, petit verdot, pinotage och shiraz

Etiskt märkta viner i Sverige

Vi i Sverige konsumerar mest Fairtrade-märkt vin i världen per capita. Och tittar vi på antalet Fairtrade-märkta viner i Systembolagets sortiment, kommer över hälften från Sydafrika.

Inte samma som Fair for Life

Systembolaget har tagit fram märket ”Etiskt märkt” som finns på hyllan i butik och som också är sökbart på systembolaget.se. Märket innebär att drycken är certifierad av antingen Fairtrade eller Fair for Life. Båda fokuserar på arbetsvillkor och mänskliga rättigheter för arbetarna på vinodlingarna och i vinproduktionen. Men de gör det på lite olika sätt.

Medan Fairtrade certifierar i länder med utbredd fattigdom, certifierar Fair for Life överallt. Fairtrade har en fast premie som betalas ut till arbetarna, medan Fair for Lifes premie bestäms via en förhandling mellan parterna. Ytterligare en skillnad är att Fairtrade granskar 100 procent av dryckesproduktionen vid certifiering. Fair for Life granskar minst 80 procent.

WIETA endast på förpackningen

Förutom Fairtrade och Fair for Life finns det andra certifieringar eller märken på temat hållbarhet som du kan hitta på flaskor, boxar och burkar. WIETA-märket på sydafrikanska viner är ett exempel. Det står för Wine and Agricultural Ethical Trade Association och syftar också till att förbättra villkoren för människor och miljö.

WIETA uppfyller dock inte Systembolagets krav på vad som får vara etiskt märkt, även om kraven som handlar om social hållbarhet är väldigt snarlika de som Fairtrade och Fair for Life har. WIETA gör trots detta ett viktigt och betydande jobb för vinindustrin i Sydafrika.

Källor: www.fairtrade.se och www.systembolaget.se.

Fler artiklar på temat hållbarhet