Satsa på en grönare veckomeny – fulladdad med smak

För fjärde året i rad är det dags för Veganuary, eller Veganuari, som det heter på svenska. Syftet är att inspirera folk till att äta veganskt under hela januari. Vi på SMAKA vill så klart inte vara sämre. Här ger vi förslag på en grön veckomeny som du lätt gör helt vegansk.

Efter jul- och nyårshelgerna har det blivit populärt för många att ta en vit månad, det vill säga avstå från att dricka alkohol. Men vad sägs om att i stället (eller också!) passa på att ta en grön månad? Hur grön är helt upp till dig.

Antingen hakar du på världens största vegankampanj Veganuary, eller Veganuari som det heter på svenska, och äter helt veganskt under hela januari månad. Eller kör vegospåret där ägg, ost och andra mejeriprodukter ingår alternativt att du vegofierar/veganiserar en rätt i veckan, tänk lite #meatfreemonday. Huvudsaken att du äter lite grönare.

Här ger vi förslag på sju gröna rätter för en hel veckomeny, eller utspritt på flera veckor. I de recept som inte är veganska från början, tipsar vi om hur du enkelt gör dem till det.

SMAKAs gröna veckomeny

MÅNDAG
Vegogryta med svamp och senap
Kött är långtifrån ett måste för att en gryta ska bli mustig och god. Det fixar du med gedigna smaksättare som japansk soja och en välgjord dijonsenap på vitt vin i stället för vinäger.

Till receptet

LÄS MER: Rapper’s delight (så blev Grey Poupon en statussymbol)

TISDAG
Vegansk spaghetti och köttfärssås
Vill du äta mindre kött och mer grönt, men inte behöva välja bort favoritmaten? Börja då med att veganisera spaghetti och köttfärssås, tipsar matbloggaren Gustav Johansson.

Till receptet

SE OCKSÅ: Dags för färgskifte – från röda till gröna proteiner

ONSDAG
Vegansk Japchae – koreansk sötpotatisnudelwok
Woka varje ingrediens för sig för det perfekta tuggmotståndet till härligt sega nudlar gjorda på sötpotatis. Det är tricket för att få till den här trendraketen till grönsaksstinn nudelwok.

Till receptet

TORSDAG
Krispig pastagratäng med salt ricottakräm
Bästa sättet att ta tillvara pastarester? Gör en pastagratäng! Här är en variant med snabbfixad tomatsås. För att inte glömma den krämiga toppingen med het jalapeño.

Till receptet

FREDAG
Bönburgare med grönärtsguacamole och sötpotatispommes
Se här en maffig växtbaserad burgare som både mättar och är vacker att se på. Ja, det här är verkligen vego i världsklass (receptet har vi lånat från kokboken med samma namn)!

Till receptet

LÖRDAG
Tomatsoppa med Buffalo-yoghurt och vitlöksbröd
Få maträtter är så värmande och rika på smak som en mustig tomatsoppa. Denna är inget undantag. Med ett frasigt, varmt bröd med vitlöks- och sojasmör blir det hel(g)festligt!

Till receptet

SÖNDAG
Nasu Dengaku – misogrillad aubergine med nötströssel
Byt söndagssteken mot en lika vacker som smakfull rätt med aubergine i huvudrollen – en grönsak som verkligen vinner på att tillagas på det här sättet. Bjud med en matig grönsallad!

Till receptet

Så förgrönar du vardagsmaten

Alla vill inte bli veganer fullt ut, men alla mår bra av att äta mer frukt och grönt, vilket faktiskt är ett av de viktigaste kostråden över hela världen. Ja, inte bara vi människor, miljön och klimatet påverkas också positivt. Men de allra flesta äter på tok för lite.

Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna personer ska äta minst 500 gram frukt och grönt per dag, eller två rejäla nävar grönsaker och två frukter. För barn mellan 4–10 år är det 400 gram som gäller. I det rekommenderade intaget ingår också svamp, bönor, ärter och linser.

3 gröna mattips

1) Gräv där du står. Utgå från det du redan äter och smyg in mer grönt. Byt ut nötfärs mot vegofärs eller ersätt med linser, riv ner rotfrukter och/eller addera majs/bönor/svamp i grytor och soppor, låt säsongens grönsaker koka med pasta eller potatis, mixa spenat och blanda i pannkakssmeten (vita bönor/kikärter funkar också) och fyll frysen med frukt och grönt, så behöver de inte ligga i kylen och skrumpna ihop. Smoothies är också perfekt att maxa med grönsaker; broccoli, grönkål, rödbetor, avokado... Listan kan göras lång!

2) Servera som tacos. Nej, tanken är inte att leva på tacos från måndag till söndag. Utan att inspireras av det plockiga serveringssättet där det gröna får ta stor plats. Lägg upp både råa och tillagade grönsaker i olika skålar och låt var och en komponera sin egen måltid. Falafel, kebab, färska vårrullar, poke bowl och inte minst sallad (så klart) lämpar sig utmärkt att servera ”taco style”. Du kan säkert komma på fler exempel!

3) Veganisera rätt för rätt. Gör en lista över dina paradrätter och googla recept för varje rätt med tillägget ”vegansk/veganskt”. Sedan är det bara att testa dig fram och laga en efter en. Två kokböcker vi verkligen kan rekommendera annars är ”Klassiska rätter på veganskt vis” och ”Vegansk husmanskost” av Gustav Johansson.

Fler matiga artiklar att klicka vidare till