Fördelarna med ett Fairtrade-märkt (och ekologiskt) kaffe

För drygt 20 år lanserades det första Fairtrade-märkta kaffet i Sverige. Fairtrade är en certifiering med kriterier för ekonomisk, social och miljömässigt hållbar utveckling för odlare i länder med utbredd fattigdom. För ett schyst(are) kaffe helt enkelt.

Fairtrade är en global märkning som du hittar på över 2 600 produkter på den svenska marknaden. Förutom på kaffepaketet kan du hålla utkik efter Fairtrade-märket när du köper exempelvis te, kakao, choklad, bananer, blommor och också vin.

LÄS OCKSÅ: Schysta villkor på den sydafrikanska vingården – långtifrån självklart

Kaffe var den första produkt som det utarbetades Fairtrade-kriterier för i slutet av 1980-talet, som en följd av kaffeodlarnas tuffa ekonomiska och sociala situation. Det dröjde till 1997 innan det första Fairtrade-märkta kaffet lanserades på den svenska marknaden. Men vad innebär det egentligen att en kaffeförpackning är märkt med Fairtrade-symbolen?

- När du köper ett Fairtrade-certifierat kaffe bidrar du både till att minimera avtrycket på miljön och till bättre arbetsförhållanden med ökat inflytande för dem som odlar. Och att detta kontrolleras av en från odlare och köpare fristående organisation, förklarar Erica Bertilsson, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Arvid Nordquist.

Erica Bertilsson, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Arvid Nordquist, berättar mer om vad det innebär att ett kaffe är Fairtrade-märkt. Foto: Arvid Nordquist

Skälig betalning och premie att investera

Fairtrade verkar för att odlare får skäligt betalt genom kriterier för högre betalning via ett minimipris för kaffet som säljs. Minimipriset får aldrig understiga kostnaderna som odlarna har för att producera kaffet. Det kan låta självklart, men inom den hårt prispressade kaffeindustrin är annars den ekonomiska osäkerheten ett av odlarnas största problem.

LÄS MER: Så kan kaffeodling bidra till en mer jämställd värld

- För bönderna är det också viktigt att när kaffet säljs som Fairtrade-certifierat får de en fast garanterad premie som de vet om i förhand, säger Erica Bertilsson.

Premien används demokratiskt till att utveckla det som lokalsamhället är i behov av, exempelvis till att starta en skola så att fler får utbildning, bygga nya bostäder, utvecklad hälso- och sjukvård eller olika slags investeringar i jordbruket.

Sortering av kaffebönor
Sortering av Fairtrade-certifierade kaffebönor på en odling i Kenya. Foto: Fairtrade Sverige

Främjar omställningen till eko

Arvid Nordquists Fairtrade-märkta kaffe är också alltid ekologiskt certifierat. Det går ofta hand i hand, då Fairtrade främjar omställningen till ekologisk produktion och överlag ökad miljöhänsyn för att kaffeodlarna ska bli mer motståndskraftiga mot klimatförändringarna.

- Premien för ekologiskt odlat kaffe är betydligt högre än för icke ekologiskt, vilket ger ett incitament till att ställa om produktionen. Bönderna kan sedan nå ökad intjäning genom klimatkompensationsprojekt knutna till Fairtrade-certifierade utsläppskrediter, säger Erica Bertilsson.

LÄS OCKSÅ: Välj ekologiskt kaffe – för en godare eftersmak

Genom att exempelvis trädplantera, införa energieffektiva spisar eller installera anläggningar för biogasproduktion kan klimatcertifikat säljas till klimatkompenserande företag. Arvid Nordquist klimatkompenserar till 100 procent för den miljöpåverkan som alla deras kaffesorter medför – hela vägen från odling till butikshylla (ända ner på artikelnivå!). 

I juni 2014 blev Arvid Nordquist först i Norden med att uteslutande köpa kaffebönor från odlingar som är certifierade av Fairtrade, UTZ eller Rainforest Alliance och Krav. Helt enkelt 100 procent hållbart certifierat kaffe. Foto: Arvid Nordquist

Det kan aldrig bli för mycket Fairtrade

I dag är cirka nio procent av allt kaffe Fairtrade-märkt i Sverige och den totala konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter ökar för varje år*. Det är bra, men vi kan mycket bättre.

För att den positiva utvecklingen för Fairtrade-märkta produkter ska fortsätta krävs att vi konsumenter med jämna mellanrum påminns om att de finns, vilket bland annat sker under Fairtrades årliga höstkampanj, som år 2021 infaller den 11–24 oktober under parollen ”Det kan aldrig bli för mycket Fairtrade”.

– Under dessa två veckor kraftsamlar butiker, företag, organisationer, Fairtrade City-diplomerade kommuner, Fairtrade Region-diplomerade regioner och konsumenter för att gemensamt rikta strålkastaren mot Fairtrade, berättar Erica Bertilsson och fortsätter:

– Med kampanjen vill vi på Arvid Nordquist att fler upptäcker hur enkelt det är att välja ett kaffe som gör skillnad för både odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom – utan att behöva kompromissa med smak och kvalitet – tvärtom!

5 skäl till att välja Fairtrade-märkt kaffe

När du väljer ett kaffe som har certifierats av Fairtrade bidrar du till att:

1. Odlarna och deras anställda får bättre ekonomiska villkor
2. Barnarbete motverkas och åtgärdas om det mot förmodan uppdagas
3. Lokalsamhället kan utvecklas tack vare en så kallad Fairtrade-premie
4. Odlarna får råd, stöd och kunskap i att hantera klimatförändringarna
5. Ekologiska jordbruksmetoder uppmuntras och ger odlarna extra betalt

Källa: Fairtrade Sverige

9 sorters Fairtrade-märkt kaffe

Fruktig & nötig

Läs mer

Mjuk & balanserad

Läs mer

Ljusrost – nyansrik & lätt

Läs mer

Mellanmörk – fruktig & nötig

Läs mer

Mörkrost – kraftfull & kryddig

Läs mer

Extra mörkrost – kraftfull & balanserad

Läs mer

Mer att utforska kring olika drycker