Vägen fram till Sveriges starkaste kaffevarumärke

Ett gott kaffe av hög kvalitet kräver schyst råkaffe och ett erfaret hantverk. Det vet Arvid Nordquist som i många år har arbetat med ansvarsfull och hållbar kaffeproduktion. Allt började med en delikatessbutik 1884 och 1962 lanserades varumärket Classic kaffe. Men vem var Arvid, vad har hänt med kaffet genom åren och hur ser företagets framtid ut?

Den 12 september 1884 slog Arvid Nordquist upp portarna till sin första delikatessbutik under eget namn i hörnet av Nybrogatan och Kommendörsgatan på Östermalm i Stockholm. Affärsidén var enkel – att sälja varor av högsta kvalitet, däribland gott kaffe.

Arvid Nordquist
Arvid Nordquist var en välklädd man som arbetade som biträde i Brunanders kryddbod innan han fick råd att köpa loss och driva butiken under eget namn.

1884 – då kaffet kostade 70 öre kilot

I dag räknas priset på kaffet från Arvid Nordquist i kronor och inte ören, men det är samma Arvid som en gång drev delikatessbutik på fyra olika adresser som åsyftas på förpackningen.

1941 – andra generationen tar över

Passionen för kaffe har alltid varit en hörnsten i Arvid Nordquists verksamhet, något som blev än mer tydligt när Arvids son Bengt Nordquist axlade vd-rollen. Han var drivande till att kaffet skulle rostas i Sverige för att lättare kunna kontrollera kvaliteten.

1961 – slutrostat i hamnkvarteren

Till en början rostades det egna kaffet som såldes i Arvid Nordquists delikatessbutiker av en ”lönnrostare” i Värtahamnen med åtta lagerbyggnader runt om i Stockholm. För att samla allt på samma ställe lät man bygga ett gemensamt huvudkontor och rosteri i Solna. De nya lokalerna invigdes den 27 november 1961. Givetvis firades det med nybryggt kaffe!

1962 – varumärket Classic kaffe föds

När Classic kaffe mörkrost lanserades blev det snabbt en favorit hemma i stugorna. Succén upprepades med Classic kaffe mellanrost 1968.

Classic kaffe 1962
Namnet Classic var från början en benämning på de belgiska sardiner som såldes i Arvid Nordquists butik på 1930-talet, där Classic stod för den finaste av två kvalitetsklasser.

1973 – arabicabönor för bästa smak

Arvid Nordquist var först i Sverige med att kvalitetsdeklarera sitt kaffe när bönornas ursprung skrevs ut på Classic kaffe-burkarna och också bönsorten – 100 procent arabica. Sedan juni 2014 är allt kaffe från Arvid Nordquist även 100 procent hållbart certifierat, vilket företaget fortfarande är unika med på den svenska marknaden.

1976 – kaffeförpackningen utvecklas

”Finare kaffe kan vi inte göra. Burken var det enda som gick att förbättra”. Så löd reklamen för Classic kaffe 1976 när kaffet började förpackas i en ny plåtburk med guldtext.

1981 – prisbelönt då, grönare nu

Så småningom byttes den guldiga plåtburken ut till en kartong med plastlock. Som sådan vann den två fina priser och kom senare att bli utnämnd till 1980-talets förpackning. Den fyrkantiga kaffeförpackningen tog mindre plats att transportera och lagra, men den skulle inte uppfylla Arvid Nordquists strikta hållbarhetskrav i mer modern tid.

Classic kaffe
Den prisbelönta Classic kaffe-förpackningen anno 1981. Absolut retrosnygg, men med tiden har det hänt väldigt mycket inom mer hållbara förpackningsmaterial.

1982 – rosteriet moderniseras

Med åren blev rosteriet för litet, så 1982 var det dags för återinvigning med en sprillans ny, toppmodern maskinpark som kunde ge en bättre aromutveckling och djupare smak än den tidigare rostningsmetoden. Sedan 2017 rostas kaffet fossilfritt.

1993 – hållbart även på utsidan

En miljövänligare förpackning lanseras och under 2019 började allt kaffe från Arvid Nordquist landa i en ännu grönare förpackning som från och med hösten 2023 består av 100 procent växtbaserat material via en så kallad massbalanslösning.

1995 – nästa generation tar vid

Sedan 1995 är Arvids barnbarn Anders Nordquist vd för familjeföretaget.

2011 – trädplantering på agendan

Arvid Nordquist jobbar hårt för att minska klimatpåverkan i hela värdekedjan och för de utsläpp som företaget ännu inte kommer åt klimatkompenserar man till 100 procent sedan 2011. Det sker via trädplantering i kaffodlande länder, bland annat i Nicaragua.

2023 – prestigefylld utmärkelse

I oktober 2023 utsågs Arvid Nordquist för fjärde året i rad till Sveriges starkaste kaffevarumärke i Evimetrix Sweden Brand Award. Priset baserar sig på konsumenternas uppfattning och är resultatet av en konsumentundersökning.

2024 – framtidens rosteri tar i trä

Då var vi framme vid året när familjeföretaget Arvid Nordquist fyller 140 år. Ett år som inte bara innebär ett storslaget jubileum, utan inte minst en omfattande kontorsflytt från Solna till Järfälla, där Sveriges första kafferosteri i trä håller på att byggas. En förändring som hela familjen Nordquist med hundratals medarbetare är engagerade i! Fortsättning följer…

Kaffe och 2 500 andra varor

Arvid Nordquists sista butik på Nybrogatan 39 gick i graven 1981, men god smak och hög kvalitet tillsammans med hållbarhet har fortsatt att vara ledord för det kaffeproducerande familjeföretaget. Man har även ett eget ekologiskt tesortiment. Det färre kanske vet är att Arvid Nordquist också är nordiskt sälj- och marknadsföringsbolag för andras varumärken inom vin, öl, sprit, livsmedel och så kallad non food, exempelvis tvätt- och sköljmedel.

Fler artiklar som handlar om kaffe