”Jag skulle vilja att folk förstår vilket bra kaffe vi har”

Johan Jureskog vill förbättra snabbmatsupplevelsen. Vi fångar kocken, krögaren och entreprenören i farten med en kopp ekologiskt bryggkaffe för att prata om senaste satsningen – hamburgerkedjan Jureskogs och deras goda kaffe.

Alkoholförbud och strikta smittskyddsåtgärder. Vi är mitt i en brinnande pandemi och kocken Johan Jureskog försöker att tillsammans med sin lillebror Ludwig Jureskog rita om Sveriges hamburgerkarta. Planen är storslagen. Under de kommande tio åren ska inte mindre än 60 Jureskogs-restauranger etableras, varav de flesta ska ligga längs vägarna.

– Coronapandemin är det värsta jag varit med om som krögare, ett riktigt jävla stålbad. Men i år ska vi ändå lyckas bygga fem nya restauranger, säger Johan Jureskog.

LÄS OCKSÅ: Pontus Frithiofs vision för en lite bättre kafébransch

Vill utmana jättarna

I början av 2000-talet köpte 27-årige Johan Jureskog Rolfs Kök i Stockholm tillsammans med vännen Klas Ljungquist, och tog sedermera över restaurang AG på Kungsholmen med samme Klas.

Johan Jureskog
Född: 5 juli 1975.
Bor: Östermalm i Stockholm.
Familj: Frun Paulina, barnen Greta, 2,5 år och John John, 5 månader samt chokladbruna labradoren Brando, 12 veckor.
Gör: Kock, krögare och entreprenör.
Relation till kaffe: Det betyder ganska mycket, kaffe är något jag inte kan vara utan. Jag dricker säkert mellan 1–2 liter kaffe om dagen (!).
Kaffepreferens: Jag är en riktig kaffetant. Jag dricker bara bryggkaffe (med mjölk), det är bara någon gång per år det blir en espresso efter en fin middag.
Dricker hemma: Jag kan med 100 procents ärlighet säga att jag bara köper kaffe från Arvid Nordquist.
Följ på: @johanjureskog, @jureskogs, @rolfskok och @restaurang_ag.

Johan har också hunnit med att laga mat åt kungligheter och jobbat på stjärnkrogar i Paris, men det är nog främst hamburgare som de flesta svenskar förknippar honom med.

– Jag driver en av världens finaste köttrestauranger, men det jag är mest känd för är när jag lagade goda burgare i teve. Det är bara att lyfta på hatten och acceptera det, säger han.

Hamburgerkedjan Jureskogs öppnade sin första restaurang i slutet av mars 2018. Ambitionen är att utmana de stora hamburgerkedjorna om marknadsandelar. Eller ”att brottas och busa lite med jättarna”, som Johan Jureskog säger.

– Vi kommer aldrig att komma lika lågt i tid och pris som konkurrenterna. De är stora och kan volymhandla. Men våra burgare både smakar och känns bättre om du frågar mig.

Jureskogs
Så här kan en måltid på Jureskogs se ut. Planen under 2021 är att öppna fem nya restauranger med parollen ”Sveriges långsammaste snabbmat”. Foto: Jureskogs

Ekologiskt och gott för många

Det Johan och Ludwig Jureskog vill uppnå är en förbättrad snabbmatsupplevelse. Att bygga en framtidens hamburgerkedja som ska vara bättre i både smak, kvalitet och hållbarhet.

– Där finns det mycket att göra. Men det viktigaste är att vi verkligen hyllar djuret. Tar man död på det måste man äta upp hela. Därför friterar vi till exempel mycket i talg. Själva köttet kommer från mjölkrasdjur som normalt sett inte skulle blivit kött alls. Vi arbetar också alltid i säsong och har ett eget bageri. Dessutom har vi en nollplast-vision och serverar ekologiskt kaffe ur återvinningsbara muggar, berättar Johan.

LÄS MER: För en godare eftersmak (vi pratar så klart om ekologiskt kaffe)

Just kaffet har inte riktigt blivit upptäckt än på Jureskogs. Betydligt fler borde svänga förbi restaurangerna för att bara köpa en kopp ekologiskt bryggkaffe, menar han.

– Jag skulle vilja att folk förstår vilket bra kaffe vi har, vi säljer än så länge alldeles för lite.

Kaffeleverantör är Arvid Nordquist, vilket var ett självklart val för bröderna.

– Jag och min bror är från Sundbyberg, som ju ligger granne med Solna, där Arvid Nordquist rostar allt sitt kaffe. Det var ett självklart val som så klart framförallt handlade om att Arvid Nordquist borgar för kvalitet, säger han.

Jureskogs serverar det 100 procent hållbart certifierade och Krav-märkta bryggkaffet Ethic Harvest – ett kraftfullt och kryddigt mörkrostat kaffe gjort på 100 procent arabica. Smaken är fyllig med en livlig syrlighet och toner av lakrits, svarta vinbär, nötter och choklad. Samma sorts bryggkaffe kan du också njuta av som gäst på restaurang AG eller Rolfs Kök, där även det mjukt kryddiga och nötiga espressokaffet Sincero står med på dryckesmenyn.

Arvid Nordquist Selection
Fem sorters ekologiskt kaffe. Vilken blir din favorit?

Ekologiskt och noga utvalt kaffe

För att möta konsumenternas växande efterfrågan på ekologiskt kaffe och intresset för hur kaffe framställs lanserade Arvid Nordquist den noga utvalda produktserien Selection. Året var 2014 och de första sorterna hette då som nu Eco och Reko.

För att komplettera Selection-erbjudandet med ett mellanrostat kaffe anslöt Solid 2015 följt av extra mörkrostade Amigas 2017 och ljusrostade Blond 2018. Alla sorter förutom Blond finns att köpa både som malet kaffe och hela bönor.

Ljusrost – Blond

Försiktigt rostat kaffe med blommiga, fruktiga och söta toner. Dricks med fördel utan mjölk.

Mellanrost – Solid

Ett för många det perfekta frukostkaffet, med både fruktighet och lite nötighet.

Mellanmörk – Eco

Storsäljaren i Selection-sortimentet. Doftar generöst av hasselnöt. Smaken är rik och rund med viss pepprighet, behaglig beska och en balanserad, fruktig eftersmak.

Mörkrost – Reko

När bönorna mörkrostas dämpas arabicabönans syrliga egenskaperna. I stället får kaffet en milt bitter, knäckig karaktär.

Extra mörkrost – Amigas

Ett extra mörkrostat har ännu mer behaglig bitterhet och knäckkaraktär än ett mörkrostat. Detta är ett kaffe som är perfekt att dricka tillsammans med mjölk och till mörk choklad.

Arvid Nordquist är marknadsledande inom ekologiskt kaffe i svensk dagligvaruhandel. Allt kaffe, ekologiskt certifierat eller inte, är dessutom alltid 100 procent klimatkompenserat, 100 procent hållbart producerat och av 100 procent arabicabönor som rostas fossilfritt.

För den som föredrar en ekologisk espresso finns de två sorterna Giusto och Molto.

Hoppa vidare till en annan artikel