transport

Utsläpp CO2e: 6,2%

Transporter står för en mindre del av kaffets totala klimatpåverkan, men är ändå en viktig del av värdekedjan där vi kan minska utsläppen. Vårt mål är att halvera transporternas klimatpåverkan i linje med Parisavtalet. Vi har gjort flera strategiska val för att minska vår klimatpåverkan.

Kaffets resa från odling till kopp är lång och omfattar flera olika transportled: vägtransporter i odlingslandet, sjöfrakt över världshaven, järnväg till våra lager och slutligen distribution till butik eller restaurang.
 
Transporten från råkaffeland till Sverige och vidare till rosteriet
Vägtransporter från kaffeodling till hamn: 3,7%
Sjöfrakt från ursprung till Gävle hamn: 95%
Järnvägsfrakt från Gävle till externt lager i Rosersberg: 1,1%
Vägtransport från Rosersberg till Arvid Nordquists rosteri: 0,2%

Sjötransporter

Vi beräknar hur mycket bränsle som krävs för våra sjötransporter och köper motsvarande mängd som förnybart bränsle. Det innebär att vi täcker 100 % av vårt sjötransportbehov med förnybart bränsle med bokföringsprincipen Book & Claim. Bränslet, flytande biogas (LBG), produceras av gödsel från Europa och är certifierat av ISCC*.

*ISCC, International Sustainability and Carbon Certification, är ett globalt certifieringssystem. ISCC fokuserar på minskning av växthusgaser genom värdekedjan, hållbar markanvändning, skydd av naturliga livsmiljöer och social hållbarhet för råvaruproduktionen.

imagesur4v.png


Branschsamarbeten

Arvid Nordquist är anslutna till Fossilfritt Sveriges Transport-utmaning med målet att senast år 2030 endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter.

Idag sker över 80 % av Arvid Nordquists transporter* med förnybara drivmedel genom tillgängliga lösningar. Det är ett resultat av långsiktiga samarbeten med logistikpartners och en tydlig strategi som omfattar både teknikval och uppföljning.

* Baseras på antal ton multiplicerat med transportsträckan, enligt branschstandard.